Før dit barn starter i skole

Samarbejde med børnehaven

For at give jeres barn en tryg overgang fra børnehave til tidlig SFO, har vi et tæt samarbejde med børnehaven. Inden start får vi overleveret, hvordan gruppen fungerer, hvilke hensyn de enkelte børn har brug for osv. Vi samarbejder løbende med børnehaven for at optimere overgangene, så både I som forældre og børnene oplever, at der er en rød tråd i mellem de to tilbud. Vi har indgået i et fællesforpligtende samarbejde med børnehaven. Det betyder blandt andet, at der altid følger kendte voksne med fra børnehaven - over i skolen (Tidlig SFO).

Formålet med samarbejdet i mellem børnehaven og skolen:

• At skabe sammenhæng i mellem børnehave og skole.
  • At gøre børnene klar til, at indgå i skolens hverdag.
  • At skabe og udvikle fællesskaberne i gruppen.
  • At øve børnene til deltagelse i det store fællesskab.
  • At øve selvstændighed og vedholdenhed.
  • At styrke børnenes tro på egen kunnen.
  • At styrke børnenes sproglige udvikling og forståelse.

Samarbejde med forældre - “Sammen er vi stærkere”

Det opleves ofte som et stort spring, når ens barn starter i skole. Der kan være en masse bekymringer, man som voksen har på sit barns vegne. “Kan de nu klare det?” “Får mit barn gode venner?” “Forstår de voksne mit barn?” Et godt skole-/hjemsamarbejde er en grundforudsætning for jeres barns læring og trivsel. Derfor er det vigtigt, at vi taler sammen både, når det går godt og, når det er svært. Vi opfordrer jer derfor til at komme til os, når der er noget I mener, at vi som skole har brug for at vide. Ligesom vi vil komme til jer, når vi har brug for at blive klogere på jeres barns faglige og sociale udvikling.

Hvad kan jeg gøre som forældre, for støtte mit barn, fra børnehave barn til skole barn?

Klar til læring - De 7 kompetencer eksempler - hvad Du/I som forældre kan gøre for styrke barnets

Klar til læring